Cum alegem cărțile și jucăriile pentru copii în funcție de nivelul de dezvoltare

E de ajuns să intri într-un magazin de jucării sau într-o librărie ca  îți dai seama că oferta lor crește în fiecare zi. Însă cum știm să alegem ce e mai potrivit  și mai util pentru copil ? E suficient doar să citim specificațiile de vârstă de pe ambalaj? Cu siguranță, lucrurile sunt mai complexe de atât.

Recunosc, pentru mine mereu o fost dilemă spinoasă. Fie că era vorba de cumpărături emoțional-compulsive, fie că erau achiziții bine cumpănite înainte, tot eram nesigură uneori pe alegerile mele. Deci nu e de mirare că am citit pe nerăsuflate capitolul: “Alegerea jucăriilor și cărților pentru copii” din cartea doamnei Magdalena Dumitrana intitulată: “Copilul, familia și grădinița”.  De autoare am auzit prima dată pe blogul Cristelei Georgescu și chiar am căutat atunci cărțile recomandate în articol însă nu mai erau disponibile pe nicăieri. Însă, de curând am avut marea bucurie să le descopăr pe rafturile bibliotecii Emil Gârleanu, în secțiunea cărților destinate dezvoltării personale.

 

Cum alegem jucăriile pentru copii?

Mi-a plăcut mult abordarea autoarei vizavi de acest subiect:

Copiii învață absolut tot timpul, și nu numai în perioadele petrecute la grădiniță sau la școală. Ei învață în mod spontan și mai ales, achiziționează o mulțime de cunoștințe prin intermediul jocului. (…) Ceea ce învață copilul acasă depinde esențialmente de materialele de joc pe care le are la îndemână, de felul în care adultul se joacă cu copilul și, de asemenea, de modul în care adultul folosește jocurile pentru a-și instrui copilul.

 

Mai întâi de toate, autoarea propune 5 criterii generale de care să ținem cont în general atunci când dorim să achiziționăm o jucărie:

 

1. Să fie sigură pentru copil

Părintele trebuie să  aibă în vedere atunci când dorește să cumpere o jucărie , în primul rând aspectele referitoare la siguranță, adică: să nu aibă colțuri sau margini tăioase, sau să conțină piese mici care pot fi înghițite.

 

 

2. Să fie durabilă în timp

Cel de-al doilea criteriu se referă la  rezistența jucăriilor de-a lungul timpului. În acest context, sunt recomandate cele confecționate din lemn (dar nu prea grele sau dintr-un material de esență moale care se rupe repede), din metal solid (care nu se îndoaie ) sau din plastic durabil (care nu se sparge ușor).

 

 

3. Să contribuie la dezvoltarea creativității

Aici autoarea pledează în favoarea jucăriilor aparent simple (bile, cuburi, cutii de carton) în detrimentul jucăriilor super-tehnologizate, cu multe butoane, sunete și lumini. Introducerea de la vârste fragede  jucăriilor cu  butoane nu prea lasă loc creativității, conducând inteligența pe calea unei dezvoltări pasive, exclusiv receptive.

page-cuburi

 

 

4. Să fie distractivă

Al patrulea criteriu se referă la faptul că jucăria trebuie să fie distractivă, să introducă un element interesant, de plăcere astfel încât să mențină viu interesul copilului timp îndelungat.

 

5. Să fie adecvată vârstei și nivelului de dezvoltare

Al cincilea și poate cel mai important criteriu de luat în calcul este faptul că jucăria trebuie să fie adecvată vârstei și nivelului de dezvoltare al copilului., potrivindu-se cu interesele și tendințele copilului din acel moment. (De exemplu, dacă e în etapa coloratului- va primi creioane colorate, cretă, acuarele etc.)

Așadar cumpărând o jucărie, părintele este bine să aleagă nu ceea ce crede el că trebuie să învețe copilul, ci ceea ce copilul îi spune, într-un fel sau altul, că îi trebuie.

În continuare, am detaliat care sunt tipurile de jucării recomandate pornind de la vârsta și gradul de dezvoltare cognitivă al copilului.

 

Jucăriile în funcție de vârstă/ nivel de dezvoltare

 

0-1 an

În primul an de viața, copilul are nevoie de jucării care să îi stimuleze senzațiile, Deoarece bebelușul explorează lumea înconjurătoare cu toate cele 5 simțuri, sunt de interes toate obiectele care nu sunt periculoase și care nu îl pot răni. Din această categorie fac parte: leagăne, zornăitoare, instrumente muzicale, jucării cu lumini și sunete, jucării din materiale moi, jucării pentru baie și evident, apa.

 

1-2 ani

În această perioadă copilul învață să meargă singur, așa că sunt  potrivite toate jucăriile care au legătură  cu mișcarea: jucării de împins,  (inclusiv antemergător), leagăne, căluți, jucării pentru nisip, minge, baloane, jucării mari și moi (bune de îmbrățișat), cuburi de toate mărimile, jucării pentru apă.

 

2-3 ani

page-pictura-ok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Este etapa în care copilul devine interesat de tot ceea ce lasă urme.  În acest sens, părinții sunt încurajați să le pună la dispoziție: creioane colorate cerate, culori de pictură cu apă, lut, plastilină. De asemenea, puzzle-urile  și jucăriile de construit tip lego pot fi de mare interes ori jucăriile cu sunete. În acest articol, am povestit ce activități făceam eu cu micul P. la această vârstă- nu toate respectă recomandările de vârstă, însă voi puteți alege din ele în cunoștință de cauză acum.

 

3-5 ani

page-puzzle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deoarece la această vârstă, copilul devine tot mai stăpân pe mișcările sale, sun recomandate: tobogane, triciclete, leagăne, corzi, mingi. În continuare, sunt binevenite  puzzle-urile, jocurile de construit ori plastilina. Spre deosebire de perioada anterioară, în care copilul prefera jucăriile de dimensiuni mai mari, acum începe să le prefere pe cele mici- este perioada în care apar colecțiile ( de mașinuțe- daaa, cele 2 cutii cu mașinuțe mici ale micului P.  confirmă această teorie).

Imaginația poate fi stimulată prin diferite piese de teatru folosind păpuși pentru degete, dar și jocuri de rol (intermediate prin trusele specifice : de doctor, hair-stylist, polițist, pompier, bucătar etc).

Având în vedere că  traversează o perioadă de dezvoltare a intereselor cognitive, copilul primește foarte bine jocurile cu litere și cifre magnetice, cu cuvinte și imagini, jocurile în care se potrivesc culorile, formele. Îi plac magneții, busolele, lupele. Este o perioadă favorabilă învățării limbilor străine, iar copilul ascultă cu plăcere cântecele, ghicitori, cuvinte noi în alte limbi.

 

 

Cum alegem cărțile pentru copii?

 

carti-pavel-300x247

 

 

 

 

 

 

 

În primul rând, trebuie menționat faptul că nu există prea devreme când vine vorba de cărți.

Încă din primele luni de viață, părinții îi pot citi bebelușului, care mai presus de înțelesul celor citi va dobândi o atitudine pozitivă față de cărți urmând modelul adulților.

 

A-i refuza copilului citirea unei povești pe temeiul că : Ești mare, ai învățat deja să citești! este o greșeală. (…) Acest refuz nu va stimula interesul copilului pentru citit , dimpotrivă, efortul uneori prea mare , frustrarea determinată de refuz îl pot îndepărta de carte și, prin extensie, de învățătură. Copilul le cere părinților să îi citească nu de lene, cum este prea ușor acuzat, ci din dorința de a se concentra asupra acțiunii și a se bucura de ea (…). Așadar, părinții trebuie să le citească copiilor cât mai des și cât mai mult timp.

Pentru a se obține un echilibru între lumea reală și cea imaginară, cărțile din biblioteca celo mici trebuie să aparțină unor domenii cât mai variate: povești, poezii, relatarea unor întâmplări reale, enciclopedii, dicționare etc.

Exif_JPEG_420

 

 

Alegerea cărților în funcție de vârsta copilului

 

0-2 ani

La această vârstă sunt recomandate cărțile din carton gros, material textil sau din plastic (cele pentru baie) care pot fi manipulate ușor și trec testul de rezistență al curiozității micilor exploratori (aruncat, trântit, ronțăit, molfăit etc.)

Aceste cărți au de obicei imagini mari colorate, și sunt reprezentări ale unor obiecte concrete din vecinătatea bebelușului (căruia îi poate găsi cu  ușurință corespondentul din casă). Pe măsură ce copilul crește, și cărțile devin tot mai complexe, având 2-3 imagini pe pagină și uneori chiar cuvinte sau propoziții legate de obiectele din imagini.

Dorința copiilor de a relua mereu și mereu aceeași carte nu exprimă decât interesul pentru învățare al copilului, care așa exersează, învață, se verifică.  În timpul cititului, este foarte importantă interacțiune dintre părinte și copil. Celui mic îi place să privească imaginile și să le atingă precum și să fie întrebat despre ceea ce vede și să identifice anumite obiecte etc.

2-3 ani

Începând cu această vârstă, pot fi abordate primele cărți pentru numărat- care înfățișează  unul sau mai multe obiecte sau animale cu o intrigă simplă.

 

3-4 ani

Pot fi introduse cărți cu text mai consistent (în funcție de copil).

4 ani +

Pot fi introduse cărțile în care copilul are diverse sarcini grafice : să traseze linii, cercuri, litere, cifre.

 

Preșcolarul va aprecia enorm aceste cărți care vin în întâmpinarea dorinței sale de cunoaștere, cu o singură condiție însă: să nu i se impună nimic și să nu fie transformată plăcerea scrisului într-o corvoadă școlară.

 

Bonus : Audierea de povești

Da, ați citit bine- audierea și nu vizionarea pentru că autoarea nu recomandă televizorul sau alte resurse video pentru cei mici. Astfel, ea este pro ascultarea de povești, de exemplu. Însă pentru ca acest demers să aibă un rezultat satisfăcător, este necesară respectarea a 3 pași: pregătirea copilului pentru audiere (părintele poară cu copilul o mică discuție despre subiectul poveștii- căței, purcei etc.) , audierea de către părinte și copil împreună a poveștii (cel puțin prima dată) , discutarea cu copilul a celor auzite.

 

Sper că am reușit să vă fac sarcina alegerii jucăriilor și cărților pentru cei mici un pic mai ușoară!

Photo titly  by Hannah Rodrigo on Unsplash

 

 

Dacă v-a plăcut articolul, vă invit să dați like paginii de Facebook a Unicornului Albastru, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
%d bloggers like this: