Cum am învățat continentele: jocuri și activități educative

Iată că a venit momentul să vă povestesc cum a decurs cea de-a doua temă pe care am abordat-o până acum cu micul P. – continentele. A durat ceva pentru că multe poze erau rătăcite te-miri-pe-unde, alte materiale nu aveau poze deloc, noroc cu contul de Instagram unde am reușit să postez în timp real o parte din activități.

Această temă a fost cea mai complexă din acest an și s-a întins  pe aproape o lună, de aceea am împărțit-o în trei părți. (despre partea pașii urmați și ariile de dezvoltare pe care le am în vedere la fiecare temă puteți citi în articolul despre prima noastră lecție)

Deși, la fel ca data trecută, am avut și un orar de activități, am decis să nu îl mai postez, deoarece a suferit mai multe modificări pe parcurs și prefer să vă povestesc doar despre activitățile pe care le-am pus în practică.

 

 

 

1.Introducere noțiuni generale

colaj continente introducere notiuni generale
1. Scriem cu litere magnetice 2.  Continente decupate și lipite /  Continente pictate cu acuarele 3. Harta laminată 4. Joc: apă, aer, pământ

 

Aici mi-am propus să îl familiarizez pe micul P. co noțiuni gen: apă, aer , pământ ca apoi să ne amintim de planete și să studiem mai în detaliu planeta pe care locuim și noi- Terra. Așa am observat că există zone albastre (reprezentate de mări și oceane ) și zone colorate (zone de uscat denumite continente).

 

Obiectivul major a fost ca micul P. să rețină numele continentelor. Bonus, după numeroase activități (colorat, pictat, decupat și lipit, studiat pe hartă) a reușit să le și identifice după formă.

 

De asemenea, am scris numele continentelor cu litere magnetice și proiectul de care sunt cel mai mândră- am realizat (inspirația via Pinterest) un glob pământesc dintr-un carton rotund (un platou de carton luat de la supermarket) pe care l-am colorat cu acuarele și apoi am lipit continentele decupate. Observați că vorbesc la plural- pentru că micul P.  a avut parte și de ajutorul meu  pe parcursul activităților.

P.S. Dacă aveți răbdare și talent la meșterit, aici găsiți inspirație pentru activități la care e mai mult de muncă.

 

Activitățile pe scurt:

  • Studiat globul pământesc
  • Hartă laminată cu continente
  • Joc de sortat cartonașe: apă,aer, pământ
  • Pictat și colorat continentele
  • Decupat și lipit continentele pe hartă
  • Scrierea denumirii continentelor cu litere magnetice
  • Proiect globul pământesc pe carton rotund

 

 

 

2.Animalele de pe fiecare continent

colaj continente 2
1. Craft pinguin 1. Fișă elefant tip color by number 3. Craft țestoasă de Galapagos 4. Joc de sortat sigle de mașini pe continente

 

 

Pe lângă denumire și formă, mi-am propus să învățăm și despre câteva animale emblematice pentru fiecare continent în parte.

Pentru a fi  mai atractivă această activitate, am realizat materiale tip Montessori cu harta fiecărui continent și alăturat șase imagini cu animale care trăiesc acolo (în colajul de mai jos apare o poză cu materialul pentru America de Sud). Mai întâi ne-am uitat la animale- le-am denumit apoi am citit informații despre ele din  atlase. Am făcut chiar și o tombolă cu bilețele în care erau titluri de poezii cu animale- P. extrăgea cîte un bilețel pe rând și apoi citeam poezia respectivă. La final, am vizionat filmulețe pe youtube cu ele în mediul natural.

 

 

La dorința micului P., am introdus și o activitate cu mașini- mai exact am sortat sigle de mașini în funcție de continentul în care era produsă respectivul vehicul. Tot la capitolul matematică, am printat mai multe fișe de sortat, numărat etc. încercând pe cât posibil să păstrez specificul (animale specifice fiecărui continent). Cel mai mare succes l-au avut fișele de colorat în funcție de număr gen: 1- roșu, 2- verde etc. Puteți vedea ca exemplu fișa cu elefantul respectiv cea cu girafa.

 

La capitolul artă, Pavel a făcut o nouă pasiune pentru a face o imagine din mai multe părți (adică colorat, decupat, lipit- cum este ratonul de mai jos). De asemenea, ne-am încercat din nou  talentul și la capitolul crafting cu un pinguin din rolă de hârtie igienică și o țestoasă de Galapagos din carton rotund (tot un platou  de carton).

colaj continente 3.jpg
1. Cartonaș animale din America de Sud. 2. Fișă de lucru cu animale din Australia 3. Fișă craft  raton  4. Fișă girafă tip color by number

 

 

Activitățile pe scurt:

  • Analizat cartonașe cu animale și fiecare continent în parte
  • Citit informații tematice din cărți  și atlase
  • Vizionat filmulețe cu animale pe youtube
  • Fișe tematice
  • Tombolă cu poezii
  • Crafts cu animale
  • Joc de sortat cu sigle de mașini

 

 

 

 

3.Recapitulare

Sincer, la început nu m-am gândit să facem și asta, dar, pe parcurs am mai descoperit câteva activități faine și am zis că e păcat să nu le facem. Așa că am realizat un puzzle handmade și am identificat animalele de pe fiecare continent. Apoi am decupat animalele de pe cartonașele realizate de mine, le-am amestecat și fiecare dintre noi a luat pe rând un animal și trebuia să spună în ce continent trăiește. Nu vă imaginați că P. le-a știut pe toate perfect, dar eu m-am bucurat mult că a reținut cea mai mare parte a denumirilor :). O altă idee pe care am pus-o în practică a fost un exercițiu de fixare în spațiu prin desen (așa cum vedeți în poza din colajul de mai jos).

 

 

Activitățile pe scurt:

colaj continente recapitulare.jpg
1. Puzzle handmade: Animalele din fiecare continent 2. Cartonașe cu animale             3. Geo-tombola  4. Joc de fixare în spațiu

 

 

Materiale utilizate

  • Hartă laminată A3
  • Minge glob pământesc
  • Aracet, lipici, foarfecă
  • Hârtie glasată
  • Carton rotund (platouri din carton)
  • Acuarele și creioane colorate
  • Puzzle handmade
  • Markere colorate
  • Fișe tematice
  • Litere magnetice
  • Coli simple și coli de desen
  • Carton simplu pentru puzzle

 

 

 

 

Cărți și resurse

colaj carti continente.jpg

 

 

Pentru mai multe articole, idei și materiale gratuite, vă recomand să vă înscrieți la newsletter-ul: Noutățile Unicornului!

 

 

Concluzii și recomandări

1.A fost o temă la care am pornit cu mare entuziasm, dar care s-a diminuat pe parcurs- așa că pentru copii mai mici (3-5 ani) aș zice că e sunt mai potrivite temele care să se întindă pe o perioadă mai scurtă de timp.

 

2.Pe viitor, vreau să am mai multă încredere în abilitățile micului P. și să îi las mai multă libertate- adică să controlez tendința mea de perfecționism și să îl las să experimenteze chiar dacă nu iese totul în contur/ perfect tăiat etc.

 

3.Nu am reușit să abordez echilibrat toate ariile de dezvoltare (sau mai bine zis am cam neglijat total partea: Om și societate. Însă încercăm  recuperăm din mers prin mini-excursiile din cadrul campaniei: Un loc nou pe săptămână!

 

4.Nu trebuie să ne fie teamă să abordăm teme complexe dacă cei mici sunt interesați de  ele- e posibil să avem surprize plăcute. Și în niciun caz să nu avem așteptări nerealiste care să pună presiune pe copil.

 

 

 

Sper că v-a fost de folos experiența noastră și vă aștept cu sugestii și idei în comentarii 🙂

 

 

 

Dacă v-a plăcut articolul, vă invit să dați like paginii de Facebook a Unicornului Albastru, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

Lasă un mesaj :)

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
%d bloggers like this: