Povestea noastră la început de homeschooling

La începutul acestui an, eu și tatăl micului P. eram convinși că după împlinirea vârstei de 3 ani, micuțul nostru va merge la grădiniță. (am ales asumat să rămân acasă încă  1 an peste cei doi de indemnizație pentru a sări peste creșă).

După mai multe apeluri telefonice, discuții și pus în balanță avantaje și dezavantaje, am decis că, cel puțin momentan, vom mai aștepta cu grădinița măcar până la toamnă.

Care au fost motivele din spatele acestei hotărâri:

  • P. nu pare pregătit să petreacă 10 ore departe de noi ( e încă alăptat și nu rezistă mai mult de 2-3 ore cu bunicii).
  • Abia a renunțat la scutece și momentan folosește doar olița- nu prea e fan toaletă
  • La grădinițele de stat nu sunt locuri și nu se fac înscrieri în timpul anului, iar cele private costă destul de mult.
  • Momentan ne descurcăm doar cu salariul lui D. (chiar dacă e mai greu, e un sacrificiu asumat).
  • Vreau ca atunci când va intra în colectivitate, P. să poată verbaliza foarte bine tot ceea ce se petrece acolo (de bine și de mai puțin bine).
  • Cred că acești ani sunt foarte importanți în viața unui copil și e bine să petreacă cât mai mult timp alături de părinți.

Odată decizia luată, mi-am dat seama că vreau ca în perioada următoare micul P. să înceapă să învețe mai organizat despre anumite subiecte care îl pasionează (pe lângă mașini, bineînțeles).

Ce am făcut mai concret?

Am început să citesc. Să caut informați pe internet despre ce presupune homeschooling (pe scurt HS), cum ar trebui să decurgă o  zi/ săptămână de învățare etc. De mare ajutor mi-au fost planificările lui Răzvan de la Tatistăacasă (din nefericire se pare că nu mai există blogul pentru a pune link ) pe care le-am folosit ca sursă principală inspirație (legat de materii, tipuri de activități, pentru că subiectele abordate sunt diferite, la fel și vârsta copiilor).

Așa cum spuneam mai sus, am pornit de la interesele micului P. , așa că temele noastre includ : Plantele, Continentele, Anotimpurile, Corpul omenesc, Originea alimentelor etc. Am ales să începem cu Planetele pentru că Pavel mereu mă întreba despre ele și mi s-a părut și o bază logică, cu ajutorul căreia pe viitor să dezvolt teme conexe (Continente, anotimpuri etc).

Resurse

Deloc surprinzător, în limba română nu există prea multe  resurse destinate HS (în afară de didactic.ro). Din fericire, în engleză, internetul abundă în materiale le poți folosi, uneori, chiar, gratuit. În acest sens, o platformă extrem de utilă este Pinterest care strânge la un loc idei practice, fișe de lucru, idei de jocuri  etc. Am mai găsit ș alte site-uri interesante, dar le voi dedica un articol separat în curând.

Noi, până acum am utilizat:

  • Fișe de lucru/colorat/pictat
  • Planșe plastifiate
  • Plastilină
  • Lego
  • Puzzle (handmade)
  • Atlase și enciclopedii
  • Creioane și acuarele
  • Foarfecă și lipici

Costuri

Dat fiind că eu nu lucrez, am încercat să reduc costurile la minimum, fără a leza însă calitatea informațiilor prezentate. Astfel pentru a ajunge la costuri de doar câteva zeci de lei am pus în practică următoarele:

  • Am folosit doar fișe care puteau fi descărcate gratuite
  • Am împrumutat cărți de la bibliotecă
  • Am încercat pe cât posibil să folosesc/ adaptez la tematică materialele/jocurile/jucăriile pe care deja le aveam (lego, plastilină, acuarele, creioane colorate)
  • Am printat câte un singur exemplar , dar dacă aveți mi se pare mult mai economic să utilizați propria imprimantă.

Provocări

Fiind la început în această aventură frumoasă, lista de  provocări/dificultăți pe care le-am întâmpinat și nu am știut să le gestionez adecvat este destul de lungă. M-am gândit să o includ și pe ea, tocmai pentru a fi de folos și altor părinți care se gândesc să începe HS.

 

  • Pregătirea unei teme săptămânale a durat mult mai mult decât am estimat inițial (1-2 săptămâni).

Principalele motive au fost faptul că  nu am avut/ găsit/cumpărat/printat din timp materialele necesare. De asemenea, a durat destul de mult și partea de research în care am căutat fișe, idei de activități etc. Mi-am dat târziu seama că însăși vizita la bibliotecă ocupă destul timp în sine și că trebuie să îi aloc timp special.

Cred că partea aste se poate ameliora considerabil după ceva exercițiu- înveți să te organizezi, înveți să navighezi mai ușor printre site-urile de specialitate, știi ce tip de activități să cauți etc.

Un alt motiv a fost faptul că atât eu cât și Pavel am avut o perioadă în care am fost răciți și nu am mai avut chef de nimic. Ultimul motiv ar fi situațiile neprevăzute (altele decât cele privind starea de sănătate) precum: vizite, deplasări etc.

Nu știu încă să estimez corect durata unei activități

De cele mai multe ori, am tendința să aloc prea mult timp pentru o activitate și să constat că P. fie o termină mai repede, fie se plictisește și trebuie să trecem la altceva. La fel ca și în primul caz, sper ca în timp să îmi perfecționez această abilitate.

Nu am reușit încă să includ orele de limbi străine și educație fizică

P. deja știe mai multe cuvinte în engleză (în special tot ce ține de mașini) și mi-am propus să începem și studiul limbii franceze.  Până acum, a fost ceva spontan fără niciun plan stabilit dinainte, însă acum aș vrea să încep să fac legătura între tematica studiată și câteva cuvinte din limba studiată. E un pic dificil, pentru că vreau să fie ceva interactiv, nu mecanic și încă mai am de lucru până descopăr soluția optimă.

În ceea ce privește educația fizică, P. nu face momentan niciun sport. Doar mergem în parc cât de des putem și petrecem timp în aer liber. Evident vom face acest lucru și în continuare, dar mă gândesc și la niște forme de mișcare în interior (dans, înviorare pe ritmul muzicii etc.)

Nu am găsit un interval orar potrivit

De principiu, facem activitățile dimineața, după micul dejun, dar nu avem încă o rutină exactă. Dar mă străduiesc să găsesc un program de somn/ trezit care să ne convină amândurora.

 

Nesiguranța mea legată de propriile abilități

Evident, încă sunt stângace și nu am prea multă încredere în abilitățile mele de predare/explicare a unor noțiuni respectiv de găsire a celor mai interactive materiale și activități. Însă sunt atentă la micul P. și încerc să mă pliez după reacțiile lui.

Concluzie

Homeschooling-ul este un pas mare în viața oricărei familii pe care e bine să îl faci după ce ai studiat toate alternativele. Pentru a avea succes, trebuie să îți asumi învățarea constantă din greșeli și ajustarea continuă la nevoile micului învățăcel.

 

 

Dacă v-a plăcut articolul, vă invit să dați like paginii de Facebook a Unicornului Albastru, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

2 thoughts on “Povestea noastră la început de homeschooling

  1. Mi-ar placea mult sa aflu la ce te referi prin joaca educativa, suna extrem de fain si de interesant 🙂 ! Imi dau seama ca poate in articol am lasat impresia ca avem un program incarcat, dar nu e deloc asa. Subiectele abordate chiar daca suna complex au pornit fix de la intrebrlle repetate al micului P. Iar activitatile sunt cat se poate de obisnuite varstei- pictat, colorat, decupat si lipit, citit povesti si info din enciclopedii pt copii etc. Totul este ghidat de P.- daca vrea sa mai aprofundam subiectul, continuam, daca nu, nu. Te astept cu drag pe viitor , cand voi prezenta mai detaliat fiecare tema in parte.

  2. Mai, alege activitati specifice vârstei.Adapteaza noțiunile de bază daca vrei dar nu-l stresa acum cu informații complicate. Respecta-i copilăria. Joaca-te cu el! Iti spun din proprie experienta, mai puțin din cărți. Noi am ales program redus la gradi pentru a ne putea juca educativ mai mult noi cu ea.

    Iti recomand sa te duci cu el la gradi câteva ore / săptămână pentru a-și îmbunătăți sistemul comunitar.

Lasă un mesaj :)

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
%d bloggers like this: