Prima noastră lecție – Planetele din sistemul solar

De câteva luni, am început să practic homeschooling cu micul P. V-am tot zis asta, însă nu v-am povestit concret ce am făcut până acum. Ieri am descoperit cu stupoare că am șters din greșeală folderul în care erau majoritatea documentelor legate de activitățile noastre educative. Am zis că e un semn și că trebuie să încep publicarea lor cât nu rămân de tot fără poze și resurse. Astfel, azi o să vă povestesc cum am abordat noi tema planetelor din sistemul solar.

 

Pașii pe care i-am urmat:

  1. Alegerea temei (în funcție de interesul copilului).
  2. Documentarea (cea mai lungă și complexă parte). Presupune ca adultul să citească despre temă, despre activități similare făcute de alții, să caute fișe, experimente, filmulețe și idei de activități.
  3. Alegerea și planificarea activităților (în funcție de vârsta copilului și de bugetul disponibil). În cazul nostru, micul P. avea aproape 3 ani atunci când am abordat această temă.
  4. Procurarea materialelor (printat fișe/planșe, achiziționat materiale de lucru (plastilină, acuarele etc., împrumutat cărți de la bibliotecă etc.)
  5. Realizarea propriu-zisă a activităților (în funcție de zile și disponibilitatea copilului)

 

Structura pe arii de dezvoltare

În linii mari, am încercat să structurez activitățile pe zile  (4-5 zile pe săptămână) și pe arii de dezvoltare (modelul este preluat de la tatistaacasa.net- care din nefericire nu mai are blog spre care să pot pune link).

  • Comunicare (citit poezii, povești, activități cu litere)
  • Matematică (activități de sortare și numărare, fișe tematice)
  • Științe (experimente, activități practice, documentare, info din atlase și enciclopedii)
  • Artă (colorat, desenat, pictat, modelat plastilină, lipit, decupat, puzzle-uri)
  • Om și societate (joc de rol, gestionarea emoțiilor, educație civică, ecologie, vizitat un loc nou pe săptămână)

Cam așa a arătat planificarea mea inițială:

 

Planificare tema: Planetele din sistemul solar

Dar evident că nu totul a mers conform planului. Ba o răceală, ba  o activitatea a mers mai repede decât mă așteptam, ba pentru alta îmi lipsea un material etc. Încă învăț să devin flexibilă și organizată. Să planific totul din timp, dar și să mă adaptez din mers, atunci când e cazul.

 

 

Materiale utilizate

Așa cum vă spuneam, am un buget redus, deci mă bazez mult pe cărțile de la bibliotecă, pe materialele printate și pe cele pe care le am deja.

Pentru această temă am folosit cu succes:

  • Planșă A3 plastifiată cu planete
  • Litere magnetice și tăbliță
  • Joc de construit tip Lego cu animale
  • Plastilină
  • Fișe printate alb-negru sau color
  • Creioane colorate
  • Acuarele
  • Lipici/aracet
  • Foarfecă
  • Planete autoadezive

 

Cărți și fișe

  • Universul-minienciclopedii Larousse  editura Rao
  • Planeta noastră- editura Prut (seria: Privește cum e!)
  • Enciclopedia Pentru Copii – Universul, Larousse, editura Rao
  • Pixi- Planete și stele , editura All
  • Atlasul universului pentru elevi editura Litera

  • Noapte bună- minienciclopedii Larousse  editura Rao
  • Fișe cu planete
  • Planșă cu sistemul solar
  • Joc de decupat

Deși nu urmez strict această pedagogie, de mare ajutor mi-au fost și ideile mămicilor din grupul Activități Montessori Acasă. Dacă sunteți pasionați de crafting și lucru manual, vă puteți încumeta și la proiecte mai ambițioase precum acesta.

 

 

Concluzii și recomandări

Deși nu am formulat în scris, mi-a fost clar încă de la început că principalul obiectiv pe care l-am urmărit în cadrul acestei teme a fost familiarizarea micului P. cu planetele sistemului solar (denumire și formă/culoare), insistând asupra planetei Pământ.

Este foarte important să stabilim ce ne propunem să învețe copilul pentru că pe baza acestui obiectiv vom alege materialele și activitățile.  Recomandarea mea este să țineți cont de vârstă și să  porniți de la noțiuni cât mai simple. Ulterior, puteți să vă adânciți în subiect ori cât de mult simțiți că prezintă interes pentru cel mic.

De asemenea, flexibilitatea ar trebui să fie la ordinea zilei. Totul- de la durata unei activități la starea părintelui și a copilului (fizică și psiho-emoțională) poate varia în funcție de zi. Ca idee generală, o temă durează minim două săptămâni- prima pentru familiarizarea cu noțiunile noi și cea de-a doua pentru aprofundare. Cred că în timp, lucrurile se mai așează, dar la început, s-ar putea să vi se pară un pic dificil să gestionați totul. Nu abandonați, sclipirea ochișorilor curioși care află ceva nou merită toate eforturile voastre!

 

Sper că v-a fost de folos experiența noastră și vă aștept cu sugestii și idei în comentarii 🙂

 

 

Dacă v-a plăcut articolul, vă invit să dați like paginii de Facebook a Unicornului Albastru, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

Lasă un mesaj :)

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
%d bloggers like this: