Telefonul Vârstnicului- locul în care apelurile au suflet

În cadrul celui de-al doilea interviu din cadrul campaniei: Ei fac România mai bună! vom afla mai multe despre un proiect unic în țara noastră adresat persoanelor vârstnice singure, în risc de izolare. Ne-a răspuns cu amabilitate la întrebări  doamna Oana-Alexandra Budiș, coordonator al programului Telefonul Vârstnicului, din cadrul Fundației Principesa Margareta a României.

1.Când a luat ființă  proiectul “Telefonul Vârstnicului” și cărei categorii de vârstnici se adresează?

Proiectul “Telefonul Vârstnicului”, o linie telefonică gratuită și confidențială, a fost înființat în 2015, cu finanțarea Fundației Vodafone prin proiectul Mobile for Good. Prin intermediul proiectului răspundem nevoilor de informație și consiliere a vârstnicilor din România care nu știu la cine să apeleze și căror instituții să se adreseze, cât și acelora care doresc să se implice în comunitate sau care se confruntă cu singurătatea. La cerere, persoanele vârstnice au posibilitatea de a fi reapelate periodic, primind sprijin moral și emoțional din partea operatorilor specializați.

În detaliu, ne adresăm persoanelor din România cu vârsta peste 65 de ani, din mediul urban și rural, vorbitoare de limba română, cu acces la servicii de telefonie fixă/mobilă, care au nevoie de informații practice sau consiliere, fiind afectați sau în risc de izolare socială și singurătate, afectați sau în risc de abuz, cu nevoie de servicii sociale, cu nevoie de consiliere privind drepturi, cu nevoie de consiliere privind oportunitățile de participare socială/voluntariat, ori în risc de izolare socială/afectați de singurătate, care doresc să fie reapelați în mod regulat de voluntari pentru socializare.

dav

  1. Care a fost motivul pentru care ați ales această categorie de beneficiari?

Telefonul Vârstnicului este un proiect dezvoltat în sprijinul vârstnicilor din întreaga țară, ca răspuns la problema îmbătrânirii populației. Astăzi, populația României cu vârsta peste 65 de ani este reprezentată de 3.25 milioane de persoane, iar numărul acestora este în continuă creștere. Aproximativ 1.500.000 de vârstnici din România sunt astăzi afectați de singurătate, într-o mai mare sau mai mică măsură, conform studiului național realizat de GfK pentru FPMR în septembrie 2015.

Același raport relevă topul celor 5 probleme ale bătrânilor din România: situația financiară precară, problemele de sănătate, dependența de ceilalți, sentimentul de inutilitate și de singurătate, precum și lipsa unui interlocutor. Pentru vârstnicii din România nu exista un sistem integrat de asistență sau consiliere socială, public sau privat. Soluția tehnică implementată de Fundație a fost crearea unui mic call center cu număr gratuit de apelare, cu hardware și software customizat, și a unei baze de extensive de servicii / informații de interes pentru vârstnici.

  1. Care sunt cele mai importante realizări din cadrul proiectului?

Realizări au fost multe. Chiar lansarea proiectului este pentru noi o mare realizare, Telefonul Vârstnicului fiind prima linie telefonică gratuită de informare și asistență dedicată persoanelor peste 65 de ani. Proiectul a fost premiat în cadrul Galei Societății Civile cu premiul I la categoria Servicii de asistență socială și Premiul de originalitate la scurt timp de la lansare.

Apelurile numeroase primite până în momentul de față, precum și feedback-ul primit de la apelanți ne arată faptul că un număr foarte mare de vârstnici din întreaga țară au nevoie de ajutor și companie și că serviciul este extrem de necesar. De la debut si până în prezent am asistat 3.272 vârstnici prin 18.733 interacțiuni. O altă mare realizare este înființarea TeleClubului Seniorilor, un sistem de teleconferință prin care conectăm vârstnici dornici să discute cu alți vârstnici pe teme de interes comune.

  1. Care au fost cele mai dificile provocări cu care v-ați confruntat până acum?/ Care sunt cele mai frecvente motive pentru care varstnicii suna la Telefonul Varstnicului?

Cea mai mare dificultate întâmpinată a fost imposibilitatea de a da o soluție tuturor solicitărilor primite, ca urmare a unei slabe dezvoltări a serviciilor pentru persoanele vârstnice în comunitățile locale. Lipsa personalului calificat, fondurile insuficiente pentru serviciile de îngrijire la domiciliu, locurile puține în căminele de stat și liste lungi de așteptare, unele servicii dezvoltate doar în marile orase, lipsa programelor de susținere a îmbătrânirii active la nivel național, precum și lipsa unui sistem integrat de suport, fac ca un procent însemnat de bătrâni să nu beneficieze de serviciile de care au nevoie.

Semnarea unor parteneriate de comunicare comună a fost adesea dificilă tocmai din acest motiv, operatorii neavând unde să îndrume vârstnicii în unele cazuri. Cel mai des vârstnicii ne sună din nevoia de informații punctuale, pe care nu pot sau știu de unde să le afle și pentru sprijin emoțional. Alte motive communicate de apelanți sunt nevoia de a fi îngrijiți la domiciliu, situațiile financiare precare și nevoia de a primi îngrijiri medicale.

  1. Cum este percepută activitatea pe care o desfășurați în cadrul acestui proiect de către publicul larg (oameni, autorități locale, mass-media)?

Majoritatea consideră proiectul nostru de o importanță majoră pentru România. În contextul îmbătrânirii populației pași rapizi în direcția asistenței sociale, dar și morale a vârstnicilor nu erau doar necesari, ci și obligatorii. Mărturiile apelanților noștri ne arată asta în fiecare zi, iar parteneriatele încheiate cu autoritățile și ONG-urile din comunitățile locale ne încurajează, de asemenea, în munca noastră.

telefonul varstnicului1

6.Ce părere au beneficiarii care au fost implicați?

Am creat o relație strânsă cu beneficiarii noștri care se bucură de suport moral constant, prin reapelare săptămânală. Cei mai mulți ne consideră parte din familia lor și ne privesc ca pe nepoții sau copiii lor. În relația cu operatorii specializați sau cu voluntarii special instruiți bătrânii gasesc o persoană de încredere, un confident fidel dornic să le aline singurătatea, să le asculte poveștile de viață. Recunoștința pe care o exprimă pentru simplul fapt ca ne-am amintit de ei și le-am spus o vorbă bună este o lecție pe care o avem cu toții de învățat de la ei.

7.Până când se va derula proiectul „Telefonul Vârstnicului”? Cum plănuiți să continuați  activitatea de sprijinirea a vârstnicilor în viitor?

Proiectul nu are un termen de finalizare. Ne dorim să alinăm și pe viitor singurătatea bătrânilor sau să răspundem la întrebările lor punctuale, la cele mai înalte standarde de calitate. Prin munca noastră vom încerca în mod constant să atragem atenția asupra importanței proiectului, atât prin publicarea de statistici cu concluzii la nivel național, cât și prin stimularea cooperării actorilor implicați în asistența vârstnicilor.

  1. Care sunt modalitățile prin care oamenii/firmele pot sprijini proiectul „Telefonul Vârstnicului”?

Proiectul poate fi sprijinit fie prin donații și sponsorizări, fie prin implicarea în acțiuni de voluntariat punctuale sau periodice. Activitatea noastră este strâns legată de fondurile atrase, atât de necesare pentru a putea ține linia telefonică deschisă în continuare.  Apelurile pe care le primim și cele pe care le efectuăm sunt suportate din bugetul Fundației, motiv pentru care facem constant eforturi pentru a putea răspunde unui număr cât mai mare de solicitări.

Aportul voluntarilor este, de asemenea, foarte important. Fie că reapelează în mod regulat vârstnicii singuri, fie că se implică în promovarea proiectului sau în strângerea de fonduri, contribuția lor ajută la sustenabilitatea proiectului. Important este ca aceștia să aibă o puternică motivaţie de a lucra cu persoanele vârstnice.

Oricine dorește să afle mai multe detalii despre noi sau să facă parte din proiectul nostru, o poate face consultând pagina web dedicată proiectului sau pagina de Facebook . Răspundem cu suflet de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta, între 08:00 și 16:00, atât la numărul gratuit 0800 460 001, cât și la adresa de e-mail telefonulvarstnicului@principesa.ro.

Dacă v-a plăcut articolul, vă invit să dați like paginii de Facebook a Unicornului Albastru, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

2 thoughts on “Telefonul Vârstnicului- locul în care apelurile au suflet

Lasă un mesaj :)

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
%d bloggers like this: